Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thuiswerken terwijl de buren verbouwen? Deze startup geeft je een lege hotelkamer

Terwijl thuiswerkers smachten naar een rustige werkplek, staan veel hotels praktisch leeg. Startup van de week VoorDeThuiswerkers.nl duikt in dat gat met een nieuw platform.

Wat is VoorDeThuiswerkers.nl? 

Een platform waar je een werkplek boekt in een hotelkamer. Door het coronavirus werkt Nederland massaal thuis, en dat blijkt voor veel mensen een uitdaging. Denk aan noeste arbeiders met kinderen, of mensen bij wie de buren uitgerekend nu aan het verbouwen zijn. Tegelijkertijd staan hotels praktisch leeg. 

“Thuiswerkers en hotels kunnen elkaar helpen”, zegt medeoprichter Seffie Treistman. “Zo geef je thuiswerkers een rustige werkplek, en krijgen hotels weer een beetje inkomsten. Ik skypete vanochtend nog met mijn nichtje van 4, die op schoot zat bij haar moeder die aan het werk was. Dat is lastig werken. Ondertussen hebben hotels te maken met behoorlijk wat financiële stress”

VoorDeThuiswerkers.nl cureert het aanbod van hotels, zodat er gegarandeerd sprake is van kamers waar je goed en geconcentreerd kunt werken. Zo moet er een goede stoel en een bureau zijn. Toegang tot vlotte wifi-verbinding en koffie, thee en water zijn ook vereist.

Het twee weken geleden gelanceerde platform krijgt ook verzoeken van mensen met appartementen, die een kamer over hebben. ”Maar daar gaan we niet op in, ook omdat alles moet kloppen qua corona-veiligheid. Hotels hebben al richtlijnen voor hygiëne.”

Wie zitten erachter? 

Oprichters Seffie Treistman en Olivier Kruger, beiden al met wat startup-ervaring op hun cv, merkten dat het aantal freelance-opdrachten door de coronacrisis begon af te nemen. “We waren aan het bellen en hadden het over de veranderingen en uitdagingen in coronatijd. Ik vroeg mezelf af: hoe wil ik straks terugkijken op deze coronaperiode? Ik wil mensen hebben geholpen. Thuiswerken is lastig, merkten we zelf. En hotels, die nu toch leeg staan, kunnen hiervoor een oplossing voor bieden.”  

“We willen niet op de bank zitten, we zijn mensen van actie. Nou, het is nu in ieder geval erg druk, met meer dan genoeg actie (lacht). In het begin was het een paar nachten tot 4 uur ‘s nachts bouwen aan het concept en de website. Inmiddels gaat er vooral veel tijd zitten in de communicatie met hotels en huurders.”  

“Ook zijn we het team aan het vergroten, we werken nu met zeven mensen. We moeten er nu voor zorgen dat we hier bekendheid voor krijgen en dat mensen weten dat het überhaupt een optie is. We merken bij iedereen veel enthousiasme. Gasten die bij ons hebben geboekt posten er online over en dat wordt goed gedeeld.”

Wie zitten erop te wachten?

Thuiswerkers die een plek zoeken om geconcentreerd te werken. Zij hebben meestal een partner en kinderen. Ook krijgt de dienst aanvragen van mensen met de buren die aan het verbouwen zijn.

Voor hotels is het platform een kans om wat extra omzet te genereren in een tijd dat boekingen schaars zijn. Treistman: ”We hebben gisteravond een nieuw hotel toegevoegd, daar zijn vanmorgen al twee gast langsgekomen.”

Hoever is VoorDeThuiswerkers.nl?

VoorDeThuiswerkers.nl heeft nu een aanbod van achttien hotels verspreid over Nederland. Dat aantal neemt elke dag toe. Bezoekers van de site kunnen een notificatie krijgen wanneer er een hotel bij hun in de buurt op het platform wordt aangesloten. Daar krijgt de dienst veel verzoeken voor. Het streven is om thuiswerkers binnen 10 minuten lopen of fietsen een hotel te kunnen aanbieden.

Wat is het businessmodel? 

De startup verdient een percentage per boeking. Dat is vooral om de kosten te dekken, benadrukt Treistman. “Maar ook om meer thuiswerkers te kunnen bereiken en er een duurzamer model van te kunnen maken.” Hotelkamerwerkplekken zijn te boeken vanaf 35 euro per dag, of 400 euro per maand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe kansrijk is de dienst na de coronacrisis, wanneer de meeste thuiswerkers weer toegang hebben tot hun vertrouwde kantoor? Treistman: “Het is echt opgezet voor deze tijd, dat klopt. Dat is ook het uitgangspunt geweest. Maar we zien dat er echt behoefte is, dus we denken na over na de coronaperiode. Hoe kun je dan nog steeds waarde leveren? Maar op dit moment ligt de nadruk op de coronacrisis. Dat heeft nu onze volle aandacht.”  

Nog geld nodig? 

Groeigeld is nog niet nodig, Behalve wat marketingkosten werken Treistman en zijn teamleden pro bono. “Dat loopt vooralsnog goed. En ik weet niet of het de juiste tijd is om überhaupt geld aan te trekken. We zitten er niet in om keihard geld te verdienen, daar is het ook niet per se de tijd voor. De grootste drijfveer is om mensen te helpen. Na de crisis willen we pivot’en om te testen of het commercieel ook interessant kan zijn.”