Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ‘thermostaat’ voor internet zorgt voor minder strijd in gezinnen

De Nederlandse startup Myndr wil digitale disruptie in gezinnen verminderen met een fysieke knop waarmee je internetdiensten filtert. ‘Er is veel aandacht voor security en privacy, maar nog te weinig voor aandacht zelf.’

Myndr bestaat uit twee apparaten, een draaiknop en een filter die je bij je internettoegang zet. Daarmee blokkeer je stapsgewijs internetdiensten, van stand 1 (open) tot stand 5 (minimale toegang). Zo kan huiswerk gemaakt worden zonder YouTube, maar mét Wikipedia. Of samen Netflixen zonder afgeleid te worden door notificaties. Dat is een elegantere oplossing dan het afpakken van smartphones en het ruwweg eruit trekken van de wifi-kabel, stelt de startup.

Maarten Wolzak, MyndrMedeoprichter van Myndr Maarten Wolzak (foto rechts) kreeg het idee al al een tijdje terug. “Eind 2015 kwam ik met vrouw en kinderen thuis na een etentje bij vrienden. Hun zoon had behoorlijk wat problemen met het omgaan met internet. Hij werd daar compleet door opgeslokt en werd er down van. Dat leidde weer tot ruzies en minder contact met zijn ouders. Op de weg terug zei mijn vrouw, ‘Jij bent altijd bezig met internet, kun je hier niet iets voor bedenken?’”

Wolzak pakte de handschoen op, en haalde co-founder en COO Paul Huizinga erbij. Met behulp van een angel-investeerder bouwde hij vanaf 2017 aan Myndr, een 189 euro kostend apparaat dat deze maand officieel wordt gelanceerd na een test bij 20 gezinnen. 

Standaard

Myndr moet uitgroeien tot een open, breed gedragen standaard binnen het opkomende branche van digital wellbeing, zegt Wolzak. “Google heeft Family Home, Apple heeft screen time. Zij zien het als een markt, maar het is ook een maatschappelijk probleem. Als Apple het ene doet en Google het andere, en de ouders hebben een Apple- en kinderen een Android-telefoon, dan moet je verschillende systemen aanschaffen. Ik wil eigenlijk een soort ja/nee-sticker voor computers. Daar hebben we een standaard voor ontwikkeld, waar ook andere bedrijven op kunnen op kunnen inhaken.”

Wolzak wijst op het boegbeeld van de digital wellbeing-beweging Tristan Harris, die met zijn Center for Humane Technology techreuzen oproept om verantwoorder met technologie om te gaan. “Wij beginnen bij de mensen zelf, de eindgebruiker.” 

Het verdienmodel van Myndr is in eerste instantie de losse verkoop van hardware. Daarnaast zijn de ondernemers in gesprek met telecomproviders zoals T-Mobile en KPN. Het idee is dat klanten straks alleen de draaiknop hoeven aan te schaffen, en vervolgens in de online omgeving van hun provder hun filterprofiel kunnen tweaken. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afleiding

Wolzak is ook eigenaar van een bedrijf dat online performance van andere bedrijven verbetert. Is hij daarmee niet mede debet aan de explosie van digitale afleiding? “Ik heb jarenlang gewerkt als it-consultant en programmeur, dus ik ben zeker niet tegen internet. Het is wat mij betreft de beste uitvinding van de mensheid sinds het maken van vuur. Alleen we moeten er wel voor zorgen dat we niet te veel afgeleid worden als we dat zelf niet willen.”

“Stel je bent top-gamer, en je wil drie uur keihard gamen. Daarbij wil je niet afgeleid worden door Whatsappjes en wil je zo min mogelijk lag (vertraging, red.) door andere diensten op je internetverbinding. Daar kan Myndr ook voor worden gebruikt. Het gaat erom dat de eindgebruiker veel meer zelf bepaalt wat er over de lijn gaat.”