Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlands bedrijf lanceert eerste natuurlijke sulfiet ter wereld

Ferencz Deli (50) heeft een manier gevonden om wijnen natuurlijker te produceren. Zijn bedrijf Natural4Sure heeft na jarenlang werken het eerste natuurlijke sulfiet ter wereld in handen. De zakelijke markt lokt.

Na glutenvrij, vegan en de vergeten groenten kunnen we weer een nieuwe term toevoegen aan het rijtje natuurlijke voedseltrends: natuurlijke sulfiet. In onder meer wijn, koekjes, salades en chips zit nu nog een chemisch geproduceerde sulfiet, die ervoor zorgt dat voedsel minder snel bederft en zijn kleur behoudt. Het nadeel aan dit chemische middel is dat het een allergeen is dat bij gevoelige mensen kan zorgen voor ademhalingsproblemen, hoofdpijn en zelfs hartkloppingen.

Jarenlang zochten onderzoekers naar manieren om hier een natuurlijke variant op te verzinnen. Wat ze ook probeerden, het lukte maar niet om het product mooi rond te krijgen. Tijdens eerdere proeven in de jaren ‘70 in de Verenigde Staten ontdekten wetenschappers bijvoorbeeld dat hun wijnen erdoor bleken te verkleuren.

Natuurlijk sulfiet

De oplossing komt nu uit het Utrechtse dorpje Vreeland, waar het bedrijf Natural4Sure gehuisvest is. Deze onderneming onder leiding van Ferencz Deli (foto boven) beweert een manier te hebben gevonden om sulfiet op een volledig natuurlijke manier te kunnen produceren. Hun product heet SURE en is het gevolg van 10 jaar werk door wetenschappers van de HAS Hogeschool in Den Bosch. Zij ontdekten een manier om citroenmelisse te mengen met een kruidenmengsel om zo tot een werkend extract te komen.

Deli richt zich in eerste instantie tot de markt voor witte wijnen, die doorgaans het gemakkelijkst verkleuren. Niet met het extract van Natural4Sure, verzekert Deli. Deli heeft 6.500 flessen witte wijn laten produceren met natuurlijk sulfiet. Het product moet deze zomer op de markt komen.

Aandeelhouders

Deli wil de flessen via zijn eigen website verkopen voor 29,95 euro per stuk. Die prijs is een optelsom van vele jaren onderzoek, die terugverdiend moeten worden; aandeelhouders van Natural4Sure hebben volgens Deli 1,5 tot 2 miljoen euro in het project gestoken. Het gaat om particuliere aandeelhouders, die Deli verder geheim houdt.

Deli stelt toe te willen naar hogere volumes voor zijn wijnlijn, zodat zijn bedrijf de flessen over zo’n 2 jaar voor 4,95 euro kan aanbieden. Ook wil hij op den duur graag in supermarkten liggen. De ondernemer wil volgend jaar een speciaal keurmerk introduceren, waarop staat dat de wijnflessen natuurlijk sulfiet bevatten. Het natuurlijke karakter van het product moet Natural4Sure bovendien helpen bij de marketing. “Consumenten kunnen nu kiezen voor een 100 procent natuurlijk product.”

Maar smaakt dat ook anders, natuurlijk sulfiet? Of is het net als de aspartaam in cola light, die stiekem toch een stuk minder fijn proeft dan suiker? Volgens Deli zou zijn wijn “vriendelijk, lief, rijk en vol” smaken. Maar, zo stelt hij ook: “Over de smaak van wijn valt niet te twisten. Ons product heeft in ieder geval niet een negatieve invloed op de smaak.” De smaak van de wijnen van Deli zou tot slot een jaar stabiel blijven.


De wijnen van Natural4Sure smaken volgens Ferencz Deli “vriendelijk, lief, rijk en vol”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

B2B-markt

Al zegt Deli het niet met zoveel woorden, zijn consumentenproduct kunnen we zien als een promotiestunt om natuurlijk sulfiet bekend te maken bij het publiek. Het grote geld hoopt Natural4Sure straks te verdienen in de B2B-markt, waarbij bedrijven onderling zakendoen.

Deli heeft een wereldwijd patent op zijn extract, dat hij wil vermarkten aan producenten van fruit, koekjes, vers geschilde aardappelen, salades en chips. De precieze vorm hiervoor heeft Deli nog niet gevonden. De ondernemer stelt na te denken over het uitgeven van licenties. Deli vertelt tot slot dat hij nog zoekt naar grote partijen om als nieuwe investeerders te fungeren. “We zoeken partijen die snappen dat je met innovatie bezig bent, moet doorontwikkelen en die daarin willen investeren.”