Het is een zonnige oktoberdag als Sprout het Brabantse attractiepark de Efteling binnenwandelt. Wij zijn hier vanzelfsprekend niet om rondjes te rijden in de achtbaan, maar om een glimp op te vangen van hoe de wereld van morgen eruit ziet. Op een afgesloten terras verzamelt zich een groep managers van grote corporates en organisaties, zoals Heineken en Damen.
Tijdens de Vodafone TNW IoT Challenge werken IoT-startups aan een oplossing voor een probleem van een corporate. Na 10 weken blijkt of zij een duurzame samenwerking krijgen. Hoe dit proces zich de komende weken zal voltrekken? Sprout doet verslag!
Allen zijn zij begin september de samenwerking aangegaan met een IoT-startup, dus een jong bedrijf dat iets doet met het veelbelovende internet of things (IoT). Dit doen zij in het kader van de zogeheten Vodafone TNW IoT Challenge, een samenwerking van Vodafone en The Next Web. 10 weken lang werken de corporates en startups samen aan een IoT-vraagstuk.
Uitdagingen
Startup-ondernemers zijn deze dag echter niet present, want deze middag is bedoeld om de coporates onderling ervaringen uit te laten wisselen: tegen welke uitdagingen lopen zij aan? Eén van de corporate-managers die vandaag aanwezig is, is Miroshi Maeda van energiebedrijf SHV Energy. De innovatiemanager die Sprout al sinds het begin van de challenge volgt, wil weten hoe zijn bedrijf IoT kan inzetten om de locatie en vulniveaus van gasflessen te meten.
Door het meten van de inhoud kan SHV Energy haar logistiek verbeteren en zorgen voor een betere klantervaring. Met een betere logistiek hoopt het energiebedrijf op de totale kosten te kunnen besparen. SHV Energy koos begin september de Britse startup TankTastic van ondernemer Tim Abbott uit om mee samen te werken.
De passie van TankTastic, daar waren wij naar op zoek
De innovatiemanager staat nog steeds vierkant achter zijn keuze voor TankTastic. “Deze ondernemers waren duidelijk erg gepassioneerd over onze challenge. De andere startups die we spraken, hadden het vooral over hun eigen bedrijf. De passie van TankTastic, daar waren wij naar op zoek.”
Tanktastic test zijn systeem momenteel aan de Britse dependence van SHV Energy. Maeda is erg te spreken over de samenwerking tot nu toe. “Het gaat heel goed. Ze proberen hun idee nu uit en over een paar weken weten we of het werkt. Volgende week zoek ik ze op en ik kijk ernaar uit om meer te horen over de resultaten.”
Snelheid
Het grootste verschil tussen zijn organisatie en die van een startup als Tanktastic zit hem volgens Maeda in de snelheid van werken. “We hadden van tevoren al een afspraak met onze Britse divisie gemaakt om deze pilot te doen. Hadden we dit aan het begin van de pilot pas gedaan, dan was het te laat.”
Maeda legt uit dat het in een grote organisatie als die van hem al snel weken duurt voordat een beslissing ergens over wordt genomen. “Je hebt immers te maken met verschillende managementlagen. Een startup als TankTastic is in staat om binnen dag dag beslissingen te nemen, want hun organisatie is veel kleiner. Best verfrissend is zoiets.”
Duizelig
De organisatie-omvang van een corporate kan startup-ondernemers nog weleens duizelig maken. Bij wie moet je zijn om zaken te doen? Abbott vertelde onlangs aan Sprout dat hij daar ook mee te maken heeft gehad. “Als je in het verleden met een corporate praatte, wist je eigenlijk nooit wie je precies moest hebben. Bovendien moest diegene altijd rapporteren aan iemand boven hem, waardoor het eindeloos kon duren. Nu staan er meerdere mensen tot onze beschikking met wie we kunnen sparren.”
Zowel Abbott als Maeda verwachten dan ook dat de samenwerking tussen hun bedrijven na de periode van 10 weken standhoudt. Abbott vertelde eerder aan Sprout dat zijn bedrijf ook al aan andere vraagstukken van SHV Energy werkt, die losstaan van de competitie. Maeda voegt hieraan toe: “Zij werken aan een technologie waar wij veel interesse in hebben.”
Finetunen
De corporates en grote organisaties die vandaag aanwezig zijn, houden allen een verhaal over hoe de samenwerking voor hen tot nu toe verloopt. Hier en daar moet er wat gefinetuned worden, maar de meeste aanwezige managers zijn vooral positief over het samenwerken met een jonge startup. Van alle tien corporates en grote organisaties konden alleen Vitens en Health Hub geen geschikte partner vinden binnen hun challenge. Health Hub heeft inmiddels zijn oog laten vallen op een startup uit een andere challenge – eind goed, al goed.
Als corporate zit je weleens vast in je eigen denkpatronen
Dat het zo goed gaat, verbaast Vodafone-manager Hans Tempelaars niets. “Zowel de corporates als de startups zijn erg nieuwsgierig naar elkaars vaardigheden, merk ik.” De begeleiding die Vodafone bij dit traject biedt, is volgens Tempelaars een belangrijke aanjager voor dit succes. “Als corporate zit je weleens vast in je eigen denkpatronen en als startup ben je al snel aan het oversellen. Hoe fijn is het als je samen een plan kunt uitvoeren en daar ook nog eens hulp bij krijgt van een externe partij?”
De vraag der vragen is natuurlijk of Tempelaars dit project volgend jaar opnieuw wil uitvoeren. Tempelaars stelt dat het er “positief” uitziet en dat het wat hem betreft doorgaat, mits de resultaten tegen het einde van het programma positief zijn. Of de challenge weer dezelfde vorm zal krijgen, weet de Vodafone-manager nog niet. “Misschien wordt het een continu terugkerend programma, maar het kan er ook anders uitzien. 170 startups hebben zich aangemeld dit jaar. Misschien kunnen we de overige startups ook nog ergens aan koppelen.”