“Zo’n challenge is voor de deelnemende corporates natuurlijk een mooie manier om heel goedkoop aan een IoT-oplossing te komen.” Comedian Pep Rosenfeld van Boom Chicago en zelfverklaarde nerd, doet als gastspreker zijn best om een beetje te stoken bij de finale in Amsterdam van de IoT Challenge, georganiseerd door Vodafone en The Next Web (TNW).
Grappen maken mag, want het programma waarbij startups met een IoT-oplossing worden gekoppeld aan een corporate met een probleem, is een succes.
Op de elf uitdagingen die door tien grote ondernemingen en organisaties waren neergelegd (zie hier het volledige overzicht van de finalisten), kwamen in totaal 276 inschrijvingen binnen van honderdzeventig startups of scaleups. Dat leidde in september uiteindelijk tot 37 pitches van bedrijven van over de hele wereld en uiteindelijk tot negen concrete samenwerkingen.
“Meer dan ik had durven dromen”, zegt Hans Tempelaars van Vodafone, programmaleider van het initiatief. Het project is nu afgelopen, maar de samenwerkingen gaan door. “Je ziet dat sommigen nog in de proof of concept-fase zijn, terwijl anderen al een contract gaan ondertekenen.”
Snelheid van werken
Tijdens de Vodafone TNW IoT Challenge werken IoT-startups aan een oplossing voor een probleem van een corporate. Na 10 weken blijkt of zij een duurzame samenwerking krijgen. Hoe dit proces zich de komende weken zal voltrekken? Sprout doet verslag! Dit betreft het slotstuk in deze reeks.
De samenwerking die tot stand kwam tussen SHV Energy, een wereldwijde leverancier van hervulbare LPG-tanks, en de Britse Startup TankTastic is in elk geval goed onderweg.
Bij de start van de challenge dit voorjaar had SHV Energy de uitdaging neergelegd voor een IoT-oplossing die drie dingen zou kunnen doen: bijhouden waar de gasflessen met LPG zijn, hoe het zit met het vulniveau en hoe het ervoor staat met de veiligheid. “De samenwerking tussen de twee bedrijven was gericht op het detecteren van het niveau van onze cilinder, wat een van de grootste pijnpunten van onze klanten is, omdat ze niet weten wanneer ze zonder gas komen te zitten.”
De samenwerking leidt waarschijnlijk tot de eerste echte productinnovatie in 80 jaar. Na lang testen en veel gas verbranden, heeft de Britse startup aangetoond dat ze in staat is met een sensor het gasniveau in de fles nauwkeurig te meten. De Britten hebben er alle vertrouwen in dat ze ook een oplossing zullen vinden voor de tracking van de locatie van de flessen en voor de staat van de fles zelf.
Maeda is achteraf vooral verbaasd hoe snel de dingen kunnen gaan als je in zee gaat met een startup. “Om bepaalde waarden tijdens de testen te meten, hadden de jongens van Tank Tastic een Wii Fitness Balance Board aangesloten. Ik vroeg: hoe heb je dat gedaan? ‘Gewoon gekocht en aangesloten’, was Tims antwoord. Als wij nieuwe hardware willen gebruiken, duurt dat vanwege de aanvraag vaak maanden.”
IoT is geen IT
SHV Energy en Tank Tastic zitten aan het einde van de proof of concept-periode. Dat geldt voor meer van de samenwerkingen. Zo heeft Heineken een eerste versie van een tracker die ze in bierkratten kunnen zetten en kan Facilicom Group op Schiphol dankzij de Amsterdamse scaleup Undagrid straks rolstoelen en ander materieel terugvinden. De Amsterdamse politie kreeg er daarnaast een sensor bij die watervervuiling kan signaleren, waarmee het de aandacht voor milieucriminaliteit wil vergroten. Al deze projecten hebben potentie, maar er zal de komende maanden nog gesleuteld en onderhandeld moeten worden om tot een langdurige samenwerking te komen.
Bij een deel van de projecten blijken de zaken toch langer te duren dan van tevoren ingeschat. Zo ontdekte de Efteling bij een van hun challenges dat ‘IoT geen IT is’. Samen met startup Counterest zocht het avonturenpark naar een systeem dat de bezetting van attracties exact kan meten. Ze zijn nog druk bezig, maar minder ver dan gehoopt omdat je bij IoT ook te maken hebt met de fysieke wereld. Daardoor zijn er veel meer afdelingen binnen een bedrijf bij een IoT-project betrokken dan bij een ‘gewoon’ IT-project het geval is.
Matches made in ‘haven’
Een handvol initiatieven is al verder dan dat een werkend prototype. Semioticlabs heeft bij de Efteling een systeem werkend dat de conditie van machines van attracties real-time in de gaten houdt, waardoor attracties een efficiënter onderhoudsprogramma kunnen draaien. Het systeem werkt. Omdat het provisorisch was geïnstalleerd is het nu ontmanteld, maar beide partijen zijn druk pratende over een definitieve samenwerking.
Ook netbeheerder Stedin had een succesvolle challenge. Samen met startup NetOp Technology kan het bedrijf nu afwijkingen in zijn electriciteitsnetwerk opsporen.
Een van de meest succesvolle samenwerkingen lijkt die tussen Damen Shipyards en het Amerikaanse bedrijf Flicq. Niet alleen wist Flicq de vraag van Damen op te lossen ten aanzien van het verwerken van de informatie van de gemiddeld 200.000 sensoren op de schepen van Damen, ze losten buiten de challenge-opdracht om meteen een heel ander probleem op.
Damen bouwt catamarans, waarmee monteurs op windmolens op zee worden afgezet. Tijdens zwaar weer botsen deze schepen vaak hard op de molens, met schade aan de schepen en de stootblokken tot gevolg. Door sensoren van Flicq te installeren, hebben de kapiteins nu meer informatie en kunnen ze nog beter anticiperen op bijvoorbeeld golfslag, waardoor de schade kan worden gereduceerd.
Ook blij met learnings
Een aantal projecten kwam niet van de grond. Health Hub Utrecht, een platform van meerdere maatschappelijke organisaties dat de gezondheid van de inwoners van Utrecht wil verbeteren, lukte het niet om een geschikte partner te vinden en ze besloot in september niet door te gaan.
Het leverde wel een inzicht op: zorg dat je probleemstelling heel concreet is voordat je een pitch uitschrijft. Die les heeft er nu toe geleid dat Health Hub Utrecht uiteindelijk toch een startup vond waar het in 2019 mee verder gaat om een app te ontwikkelen die ouderen moet helpen actief te blijven.
Hans Tempelaars ziet het mislukken van een aantal projecten overigens als een compliment. Tenminste, het feit dat dankzij de begeleiding van initiatiefnemers Vodafone en TNW de mismatches vaak heel snel aan het licht kwamen. “Op dag twee, of in de eerste week. Dan bleek er geen match tussen de teams of was het product gewoon niet de oplossing. Als je dat snel ontdekt, gaat er ook geen energie en tijd verloren.”