Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marktplaats voor winkels Orderchamp gaat Europa in dankzij miljoenenronde 

De (ex-)CEO’s van Vinted en Afterpay en investeringsfonds Henq steken een bedrag van ‘zes nullen’ in online marktplaats voor retailers Orderchamp. De Amsterdamse dienst kan daarmee ook in België, Frankrijk en Duitsland aan de weg timmeren.

Orderchamp, vorig jaar nog startup van het jaar-finalist, schrok zich net als veel andere bedrijven rot toen in maart de coronapandemie uitbrak. De omzet viel twee weken stil, vertelt medeoprichter en CEO Joost Brugmans, maar trok daarna snel weer aan.

Wat heet: mede omdat een aantal fysieke beurzen werd afgezegd, begon de webhop voor (on- en offline) winkels vanaf april sneller te groeien dan waarschijnlijk zonder corona het geval zou zijn geweest. ‘Waarom zou je nog met een bestelbus naar een inkoopcentrum rijden als je het ook online kan doen?, vraagt Brugmans retorisch.

Tot nu toe hebben zich volgens Brugmans 15.000 retailers aangemeld op zijn platform. Maar daar koop je als startup natuurlijk nog weinig voor. Volgens de CEO deden van die groep tot nu ‘enkele duizenden’ retailers een aankoop bij een van de aangesloten merken, en komt 30 procent van de transacties nu uit België.

De 1.000 aangesloten merken bieden bij elkaar 75.000 artikelen aan. Dat assortiment bestaat uit zo’n beetje alle denkbare producten in de categorie ‘lifestyle’, van kussen en kaarsen tot make-up en notitieboekjes.

Groeigeld

Aangemoedigd door de aanwas van nieuwe gebruikers stapten Brugmans en zijn medeoprichters Ruud Stelder, Max Verduyn, Menno Wolvers en Dennis Cuijpers op een aantal investeerders af. Niet alleen om de bankrekening te vullen met groeigeld, benadrukt Brugmans, maar vooral ‘om kennis toe voegen over bepaalde gebieden zoals internationale marktplaatsen en fintech’.

Die kennis haalt Orderchamp nu aan boord met investeerders Thomas Plantenga (CEO van kledingmarktplaats Vinted), Stefan van den Berg (voormalig CEO van betaaldienst Afterpay) en Zhong Xu, een Belgische ondernemer die net als Ruud Stelder zijn bedrijf verkocht aan Lightspeed en die nu CEO is van Deliverect, een point-of-sale-dienst voor restaurants. Ook investeringsfonds en bestaande aandeelhouder Henq doet mee met de nieuwe ronde.

De precieze hoogte van de financieringsronde maakt Orderchamp ‘vanwege internationale concurrentie’ niet wereldkundig. Volgens Brugmans gaat het in ieder geval om een bedrag ‘met zes nullen’.

Skin in the game

Nieuwe aandelhouders Plantenga, Van den Berg en Xu dragen volgens Brugmans actief bij aan het uitrollen van Orderchamp naar België en de rest van Europa. ‘Kennis is leuk, maar we willen ook skin in the game’, zegt hij. ‘Het zijn geen mensen die alleen maar langskomen voor een kop koffie en een update. Deze drie topondernemers kennen we al langer en we hebben ze heel bewust gekozen.’

Mede door de onzekerheid rondom corona wordt Orderchamp ook een beetje een fintech-bedrijf. Op basis van data en koopgedrag kunnen geselecteerde retailers vanaf nu inkopen met een uitgestelde betalingstermijn (tot 60 dagen). Orderchamp schiet daarbij de rekening voor aan het merk dat de spullen verkoopt en die daardoor minder debiteurenrisico lopen.

Data

De startup weet precies wat er verkocht wordt en welke producten de hoogste omloopsnelheid hebben. Winkels krijgen met behulp van een algoritme een advies over welke producten goed verkopen. Door die kennis over de omloopsnelheid kan de startup ook inschatten wat voor betalingslimiet passend is per retailer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aangesloten merken betalen Orderchamp een commissie van 18 procent per order (voor retailers is de dienst gratis). Dat percentage is volgens Brugmans vergelijkbaar met traditionele agenten die bij een winkel over de vloer komen, ‘maar dan krijg je er geen software of re-marketing bij.’

De startup gebruikt de nieuwe investering als financiële buffer, maar ook om zijn betalingsdienst uit te breiden, nieuwe mensen aan te nemen en de marketing op te schroeven. Brugmans: ‘Zo’n investering geeft zekerheid voor het bedrijf, en rust in de tent. En we kunnen ons hiermee voorbereiden op een nog veel grotere ronde.’