Wat doe je wanneer je als communicatiedienst voor zorgprofessionals te maken krijgt met een coronapandemie? Een paar miljoen euro ophalen en zo snel mogelijk doorgroeien natuurlijk. In Nederland maakt 60 procent van de artsen al gebruik van Siilo om berichten te sturen en kennis uit te wisselen, maar in de rest van Europa is nog een wereld te winnen.
Na een eerste seed-ronde van 4,5 miljoen euro in 2018, strikken voormalig arts Joost Bruggeman (foto rechts) en Arvind Rao (foto links) nog eens 9,5 miljoen euro om de Europese markt te veroveren. Investeerder van het eerste uur EQT, het Zweedse fonds waar ook Kees Koolen bij betrokken is, krijgt in deze ronde gezelschap van de investeringstak van Philips (Health Technology Venture Fund) en Heal Capital, een vc die in deze ronde als lead investor investeert met geld van onder meer een aantal Duitse zorgverzekeraars.
Duitsland is voor Siilo een belangrijke groeimarkt, zegt Rao tegen Sprout. ‘Heal Capital is nu onze partner om daar grote stappen te kunnen maken.’ Philips Health Technology Venture Fund is een logische partner vanwege de ingangen bij Philips, dat zich in de medische wereld steeds meer op software en data richt. Wanneer artsen met elkaar willen communiceren over een patiëntensysteem of andere softwaredienst van Philips, dan is Siilo vanaf nu een voor de hand liggende optie.
Gebruikers
Siilo telt nu in een aantal Europese landen waaronder Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk bij elkaar 250.000 actieve gebruikers. Artsen, huisartsen en zorgverleners zoals de wijkverpleegkundigen van Buurtzorg versturen via de dienst zo’n 20 miljoen berichten per maand. Met al die appjes, waaronder ook video’s en documenten, loopt de cloud-rekening snel op en gaan de (ontwikkelings)kosten vooralsnog voor de baat uit.
Maar net als WhatsApp verovert Siilo de markt bewust met een gratis dienst. Zo zorgde de startup ervoor dat artsen de app bottom up omarmden, in een wereld die wordt beheerst door logge en gebruiksonvriendelijke software. Rao: ‘Het netwerk is super belangrijk als je waarde wil leveren. Maar we willen niet dat de gebruiker zelf het product is, zoals bij Facebook, Dus we hebben hiervoor de juiste investeerders moeten vinden. Als het netwerk groot genoeg is, dan zijn we in staat om extra diensten aan te bieden waar mensen voor willen betalen.’
Betaalde diensten
Nu dat netwerk serieuze vormen heeft aangenomen, worden stapsgewijs betaalde diensten toegevoegd. Zoals Siilo Connect, waarmee ziekenhuizen en andere zorgverleners een eigen communicatienetwerk kunnen opzetten en beheren. Of Prisma, een onlangs gelanceerde ‘hulplijn’ waarmee huisartsen ingewikkelde gevallen kunnen voorleggen aan een team van specialisten (die gemiddeld binnen drie uur een antwoord geven). De kennis die daaruit komt, wordt weer gedeeld met andere huisartsen, met als winstpunt dat huisartsen minder patiënten uit voorzorg hoeven door te verwijzen naar een ziekenhuis.
Het aantal betalende klanten deelt Siilo uit concurrentie-overweging niet. Rao: ‘Wat ik wel kan zeggen is dat de grootste groei organisch is. Investeerder EQT begreep dat meteen. Met Nederlandse vc’s hebben we soms moeilijkere gesprekken moeten voeren. Dat is ook begrijpelijk. Zij hebben kleinere portfolio’s waardoor zij hun risico minder kunnen spreiden.’
Coronapandemie
De uitbraak van het coronavirus ervaarde Rao als een haast onwerkelijke periode. ‘Dat we groeiden tijdens de coronacrisis was vrij logisch omdat we zorgverleners met elkaar te verbinden, maar het was vrij ironisch omdat de meeste andere bedrijven het zeer moeilijk hadden. Maar we zijn blij dat we tijdens de crisis zorgverleners konden faciliteren.’ Siilo zette een aantal ‘covid-netwerken’ op, waarmee lokale GGD’s bijvoorbeeld snel richtlijnen konden communiceren naar huisartsen. De Amsterdamse startup besloot de dienst Connect tijdelijk gratis te maken.
In de maand na het begin van de lockdown kwamen er in een klap 50.000 gebruikers bij. Het aantal videogesprekken steeg met 270 procent en de duur van die gesprekken steeg met 460 procent. Zulke groeicijfers maken gesprekken met investeerders een stuk makkelijker, zou je denken, maar een van de investeerders waar Siilo mee in gesprek was haakte vanwege de coronapandemie op het laatste moment af.
Rao: ‘Ik begrijp dat wel, want ze werden geconfronteerd met iets totaal onverwachts, en hun portfoliobedrijven werden hard geraakt. Maar omdat wij hard aan het groeien waren, werden we voor andere partijen juist heel interessant. Je moet wel investeerders vinden die de lange termijn begrijpen. Dat is iets waar in een crisis veel strenger naar wordt gekeken. Het scheidt ook voor ons het kaf van het koren qua investeerders.’
Grote techbedrijven
Siilo lijkt vooralsnog amper bedreigd te worden door grote techspelers zoals Google en Microsoft. Of voelt Rao die druk wel? ‘Dat wordt al vanaf het begin tegen ons gezegd. Enerzijds hebben we ons daar wel zorgen om gemaakt, anderzijds zagen we steeds dat het heel moeilijk is om een messenger-netwerk te maken – en dat goed te doen – in een hele specifieke sector zoals health care. Google heeft het geprobeerd met een messenger-dienst op de consumentenmarkt, maar het is ze met al hun geld ook niet gelukt.’
Kortom, er komt een stuk meer bij kijken dan een bericht technisch van A naar B sturen, zegt Rao. ‘Je moet echt begrijpen hoe artsen werken, en natuurlijk precies weten hoe het zit met wet- en regelgeving rondom privacy. Spelers zoals WhatsApp en Slack voldoen daar vanaf het begin al niet aan.’
Wat ook belangrijk is, zegt de ondernemer: ‘Hoe bied je de juiste features aan? Deze mensen zijn heel druk, hebben geen tijd voor dikke handleidingen en zijn al gestresst door oude software op hun desktop. Ons doel is om hun werk juist te verlichten. En om te zorgen dat ze dat direct aan hun collega’s vertellen.’