Wat: online betaaldienst
Wie: Adriaan Mol
Medewerkers: 145
Sinds: 2009 (in 2004 begonnen als sms-bedrijf, wat nu MessageBird is) Klanten: 65.000 bedrijven, waaronder ook Deliveroo, Toms en Dyson
Betalingsvolume: 5 miljard euro per jaar
Toen Adriaan Mol niet zo lang geleden het nieuws verspreidde dat zijn 10 jaar oude – en winstgevende – betaaldienst Mollie (65.000 bedrijven zijn klant) voor het eerst op zoek was naar groeigeld, werd de ondernemer overspoeld met telefoontjes. “Dat nieuws verspreidt zich zo snel, dat verbaasde me wel. We werden door mensen over de hele wereld wereld benaderd.”
In die groep mensen die zijn ingestapt zitten de voormalige CFO van Airbnb Laurence Tosi, de oprichters en managementteams van Check24 en Klarna, oprichters van de Latijns-Amerikaanse betaaldienst StoneCo, (oud-)bestuurders van PayPal en Worldpay en de oprichters van een aantal internationale beleggingsfonden (die namen worden niet gedeeld).
Mol koos bewust voor “een groep individuen en famlies die in ons geloven”, en geen investeringsmaatschappijen die er veel meer voor de korte termijn in zitten. “We hebben ook met fondsen gepraat, maar voor ons is dit het meest interessant. Het zijn ten eerste investeerders die echt ervaring hebben en hun eigen geld investeren. Ten tweede zitten er ook mensen tussen die zelf fondsen hebben opgericht of beheren. Zo heb je wel het netwerk van wat je normaal bij een fonds krijgt, maar niet het fonds zelf.”
Gasgeven
Je moet op een gegeven moment verlies maken om je potentie eruit te kunnen halen
De 25 miljoen is “een bedrag waarvan wij denken dat we er de aankomende jaren flink gas mee kunnen geven”, zegt Mol. “Mollie is nog steeds winstgevend, dus we moeten onze operatie flink gaan schalen. Dan moet je op een gegeven moment verlies maken om je potentie eruit te kunnen halen. Dit geeft behoorlijke slagkracht om echt een ander spel te spelen. Onze concurrenten zijn Adyen en Stripe, die zijn allebei meer dan 20 miljard waard.” De nieuwe waardering van Mollie houdt de ondernemer geheim.
Dat ‘andere spel’ is ten eerste de expertise van Mollie naar de rest van Europa bregen, zegt Mol. “We komen uit een land met veel competitie. Nederland heeft ongelofelijk veel betaaldiensten voor zo’n klein landje. We zijn hier een van de marktleiders geworden door altijd in het product te blijven geloven, dat willen we verder uitrollen in Europa.” Mollie heeft al kantoren in België, Italië, Duitsland en Frankrijk, die zullen de komende tijd qua bezetting worden uitgebreid.
Banken
Het tweede doel is om nieuwe producten te bouwen, “waar een diepere complexiteit in zit”, zegt Mol. “We gaan meer de bancaire kant op, meer met banken concurreren. Onze edge is dat we ons echt richten op de mid-market, in tegenstelling tot Adyen hebben we geen grote enterprise-bedrijven. We willen de mkb’er een competitief product geven waar tot nu toe alleen enterprise-bedrijven toegang toe hadden.”
We gaan meer de bancaire kant op
Daar zouden ook bankrekeningen onder kunnen vallen, bevestigt Mol. “Maar daar willen we ons nog niet te veel over uitlaten, we willen ons nu vooral richten op het bouwen van nieuwe producten.”
Beurs
Een beursgang is nooit een overweging geweest, zegt Mol desgevraagd. “Daar komt heel veel bij kijken, en het is een manier om liquiditeit te creëren voor aandeelhouders. Voor ons was het zo makkelijk om kapitaal op te halen, dan is dit de manier die het beste past bij het belang van het bedrijf.”
Mol – die oprichter en aandeelhouder is, maar geen CEO – blijft zelf ook gewoon meewerken aan het bouwen van die nieuwe producten. Maar nu het groeigeld binnen is, wil hij eerst “rust creëren en ervan genieten”. “En dan vooral heel veel talent zoeken en aannemen.”
Lees ook:
Waarom Adriaan Mol eigenlijk te veel winst maakte met betaaldienst Mollie
Adriaan Mol (Mollie, Messagebird) beste online ondernemer