Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vegabedrijf Boon haalt 1 miljoen op en gaat Europese markt op

Boon, een producent van op bonen gebaseerde vleesvervangers, krijgt een investering van 1 miljoen euro. Hiermee wil het Bossche bedrijf van ondernemer Michael Luesink (31) de Europese markt op. De bonen neemt hij dan weer uitsluitend af bij Nederlandse boeren.

Het groeigeld is afkomstig van twee informele investeerders: Eneco-ceo Ruud Sondag en Michiel van Deursen. Laatstgenoemde was vroege investeerder bij de Vegetarische Slager en was mede-oprichter van het Belgische Tweedehands.be, dat in 2013 over werd genomen door eBay. Tegenwoordig gaat hij door het leven als zogeheten vegan investor. Welk belang Sondag en Van Deursen voor hun investeringen krijgen, wil Boon-oprichter Luesink niet zeggen. Hij stelt nog steeds hoofdaandeelhouder te zijn in zijn bedrijf en daarmee de leiding en het stemrecht in zijn startup te behouden.

Boon

Michael Luesink (Boon)Luesink (foto rechts), zelf een overtuigd veganist, richtte Boon (11 fte) in 2015 op, toen hij nog student food innovation was aan de HAS Hogeschool van Den Bosch. Voor zijn afstudeeropdracht rondom de ‘eiwittransitie’ zocht hij naar manieren om plantaardige producten te bereiden. “Je zag indertijd veel bedrijven aan de haal gaan met soja, zeewier en lupine. Ik dacht: we vergeten één belangrijke bron, namelijk bonen die we gewoon in Nederland kunnen telen.”

Hij besloot daarop bonen af te nemen van Nederlandse boeren, om ze te verwerken tot plantaardige balletjes, burgers en nuggets. Voor de boeren was dit goed nieuws: de vraag naar bonen liep al jaren terug. De grote vraag van de Bossche startup heeft eraan bijgedragen dat de bonenafzet voor Nederlandse boeren nu weer groeiende is.

35.000 burgers

De producten van Luesink liggen tegenwoordig in grote Nederlandse supermarkten, zoals de Albert Heijn, Jumbo en Plus. Luesink schat dat hij inmiddels tussen de 4 en 5 miljoen vleesvervangers heeft verkocht. Het bedrijf claimt per week 35.000 burgers te verkopen. Boon is volgens Luesink licht winstgevend. Specifieke winst- en omzetcijfers deelt de ondernemer niet. Wel geeft Luesink aan iedere jaar met 90 tot 100 procent te groeien in omzet.

Er zat volgens Luesink al zo’n 1 miljoen euro groeikapitaal in zijn bedrijf, verdeeld over investeringen van informele investeerders, subsidies en een banklening van 100.000 euro. Door de nieuwe investering zit er dus nu zo’n 2 miljoen euro groeigeld in Boon.

Europese markt

Met het groeikapitaal van Sondag en Van Deursen op zak, wil Boon komend jaar de Europese markt opgaan. Het is de bedoeling dat de producten van Boon dan komen te liggen in supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden. Luesink vliegt vanaf morgen tot eind dit jaar door Europa om contracten te tekenen met lokale supermarkten uit deze landen.

Vleesvervangers zijn een tussenfase, denk ik

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aangezien ‘boon’ een Nederlands woord is, zal Luesink zijn producten in het buitenland onder de internationaal klinkende naam ‘Peasy’ lanceren. Naast de reguliere Boon-producten verschijnen er onder deze naam in de toekomst ook vleesvervangers die los zijn gekoppeld van de vleesvorm. Hoe ze er precies uit komen te zien, weet Luesink nog niet. Het bedrijf stelt momenteel aan deze innovatie te werken in een speciaal hiervoor ingericht r&d-laboratorium in Den Bosch, dat contrasterend genoeg zetelt in een voormalige veevoederfabriek.

“Vleesvervangers zijn denk ik een tussenfase”, zegt Luesink. “We gaan steeds meer naar de inhoud van producten kijken en nutriënten worden belangrijker dan de vorm. In de toekomst hoeven we dus niet per se nuggets of burgers te blijven maken, maar zouden we ook tot nieuwe vormen kunnen komen.”