Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wachtlijst met 30.000 mensen levert verpakkingsvrije super Pieter Pot investering van 2,7 miljoen op

Hoe haal je investeerders over om 2,7 miljoen euro groeigeld te investeren? Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot deed het met een wachtlijst van 30.000 nieuwe klanten.

Pieter Pot, de anderhalf jaar geleden gelanceerde verpakkingsvrije online supermarkt van Jouri Schoemaker (foto rechts) en Martijn Bijmolt (foto links), telt nu 3.000 klanten die gemiddeld eens in de drie à vier weken een voorraad rijst of koekjes inslaan. Mede dankzij veel (lokale) media-aandacht is er veel meer interesse dan de startup aankan, en staan er inmiddels 30.000 mensen op de wachtlijst.

Om die wachtlijst weg te kunnen werken, halen Schoemaker en Bijmolt nu 2,7 miljoen euro op bij impact-investeerders SHIFT Invest, Future Food Fund en regionaal investeringsfonds InnovationQuarter (Zuid-Holland). ‘We zitten duidelijk in een groeifase, waar veel werkkapitaal voor nodig is’, zegt Schoemaker. ‘Zeker in ons geval, omdat we te maken hebben met enorme voorraden en een grote hoeveelheid potten.’

Pieter Pot heeft nu 80.000 weckpotten in omloop, een aantal dat de komende maanden stijgt naar 100.000 stuks. Het nieuwe groeigeld is ook welkom voor de ontwikkeling van een eigen pot, die als het goed is begin volgend jaar in gebruik wordt genomen. Die (lichtere) pot neemt minder ruimte in, wat ervoor zorgt dat bezorgpartner PostNL per rit meer bestellingen kan meesjouwen.

Verlangen

In vergelijking met een Picnic is Pieter Pot nog een kleine speler, maar dat neemt niet weg dat de vraag ‘vele malen groter is dan we hadden durven dromen’, zegt Schoemaker. ‘We doen op dit moment geen enkele betaalde marketing, en toch groeit de wachtlijst met 500 mensen per week. Klein voordeel is dat dit net als bij Picnic zorgt voor een verlangen bij klanten.’ Om die mensen aan boord te houden geeft Pieter Pot ze iedere maand een ‘potje geduld’, een gratis product dat zij kunnen verzilveren wanneer zij uiteindelijk hun digitale winkelmandje kunnen vullen.

Investeerders vinden in coronatijd is niet lastig als je een gezonde businesscase kan overleggen, bewijst Pieter Pot. Daarnaast profiteert de startup van de opkomst van impact-investeerders die op zoek zijn naar ondernemers die de wereld op een schaalbare manier een stukje beter maken.

Volgens de startup werden er in de anderhalf jaar sinds de lancering 121.318 eenmalige verpakkingen bespaard. Schoemaker: ‘Wij kunnen laten zien dat elke extra klant extra impact maakt. Verder kunnen we met onze wachtlijst laten zien dat er een enorme vraag is. En dat er ook nog geld mee te verdienen is.’

Corona

De investeringsronde duurde door corona wel iets langer dan verwacht. ‘Zeker in het begin merkten we wel dat veel fondsen zich heel erg gingen richten op hun bestaande portfolio, omdat ze daarin bij moesten investeren om te voorkomen dat bedrijven omvielen. Daardoor leek er even wat minder interesse in nieuwe proposities.’

‘Maar als je eenmaal binnen bent, de business case kan toelichten en de vraag kan laten zien, dan is er al snel interesse. Daarna gaat het vuurtje lopen en horen andere fondsen dat je met investeerders in gesprek bent. Uiteindelijk hadden we de luxe dat we konden kiezen. Er waren nog twee keer zoveel fondsen geïnteresseerd.’

Uitdager

In hoeverre Pieter Pot zich nu langzamerhand ontpopt tot een uitdager van spelers zoals Picnic? ‘Nog totaal niet’, zegt de ondernemer realistisch. ‘Het is altijd een eer als zulke partijen worden genoemd, maar zij zijn meer one stop shops die duizenden producten aanbieden. Bij ons bestel je eens in de drie à vier weken, en ga je daarnaast op wekelijkse en dagelijkse basis naar Picnic of de Albert Heijn. Qua impact is zo’n wachtlijst van 30.000 mensen groot, maar dat soort getallen zijn voor een partij als Picnic nog altijd heel niche.’

Het komende jaar wil Pieter Pot de knoop doorhakken over de vraag of een sprong naar België of Duitsland de moeite waard is. Daarnaast overweegt de startup om verpakkingsvrije producten met een eigen merknaam aan te bieden in de schappen van Picnic en Albert Heijn (online); de eerste gesprekken met die supermarkten zijn al gevoerd, zegt Schoemaker, maar vooralsnog wil hij zijn eigen dienst nog niet op die manier verwateren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Heinz

Wel haalde Pieter Pot al een paar A-merken over om hun producten ook verpakkingsvrij aan te bieden. Daardoor verschenen onlangs de eerste producten van Haribo, Heinz en Ecover in de potten van de startup. Schoemaker praat daarnaast met spelers als Unilever en Pepsico. ‘Dat zijn wat langer durende processen, onder meer door strenge regels en procedures. Maar ze willen wel, dus die zullen er uiteindelijk wel komen.’

Foto: Pieter Pot