Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo verplaatst Amber drie deelauto’s met één chauffeur

Hoe verplaats je drie deelauto's met maar één chauffeur? Deeldienst Amber zoekt zijn heil in een deels autonoom rijdend pelotonnetje elektrische auto's.

amber deelauto

Eerder deze week denderde een groepje van drie auto’s van autodeler Amber midden in de nacht over een busbaan in Eindhoven. Opvallend: in de twee achterste bolides (BMW i3’s) zat geen bestuurder.

Amber heeft momenteel een wagenpark van 140 elektrische auto’s, verdeeld over een aantal ‘hubs’ in Eindhoven en de Randstad. Klanten als ABN Amro, EY en de High Tech Campus stellen die beschikbaar aan in totaal 2500 medewerkers. Die reserveerden tot nu toe 17.500 keer een BMW i3.

Als deelconcept wil de Sprout Challenger een zo goed mogelijke dekking, en garanderen dat wanneer een auto wordt gereserveerd die ook op de afgesproken plek klaar staat. Daarvoor verplaatst het bedrijf regelmatig auto’s verplaatst tussen hubs. Dat is een nogal kostbare, en weinig schaalbare operatie. Enter platooning, waarmee één Amber-chauffeur tegelijk meerdere auto’s kan verplaatsen.

Bij platooning zit in het eerste voertuig van het treintje een bestuurder; in de twee volgauto’s niet. De twee volgauto’s staan in verbinding met het eerste voertuig. Om de nieuwe technologie rustig uit te kunnen rollen mikt Amber voor het herverdelen van de auto’s eerst op het ‘s nachts gebruiken van busbanen.

De techniek is er aan het einde van dit jaar klaar voor, zegt Nelemans tegen het Eindhovens Dagblad. Maar of het dan ook mag van de overheid is nog een grote vraag. “We hopen dat de wetgever dat dan zo snel mogelijk maakt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tesla

Ook Tesla-oprichter Elon Musk voorziet een deelnetwerk van zelfrijdende auto’s, in de vorm van een ‘Tesla Network’. Dat gaat wat verder dan de opzet van Amber: eigenaren van een autonome Tesla kunnen die auto dan bijvoorbeeld inzetten op het netwerk van Uber of Lyft, zodat hun auto maximaal wordt gebruikt en verzilverd.

Voor het geval dat het Tesla-netwerk op een bepaald moment niet genoeg auto’s in de aanbieding heeft, wil Musk dat tekort aanvullen met een vloot bolides van Tesla zelf.