Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2019

Speaksee

Jari Hazelebach (24) en Marcel van der Ven (37)

Wat: app voor slechthorenden
Sinds: 2017
Medewerkers: 5
Waar: Rotterdam
Website: speak-see.nl

We leerden Jari Hazelebach al in 2016 kennen als compagnon van Silicon Valley-man Pieter Doevendans, die met Ava een app voor slechthorenden maakt die gesprekken omzet in tekst. Sinds 2017 doet Hazelebach het met SpeakSee, samen met compagnon Marcel van der Ven. In plaats van te werken met een app, gooit Hazelebach het nu op de combinatie met hardware: microfoontjes. “Het voordeel is dat je nu niet allemaal een app hoeft te installeren”, zei de ondernemer eerder op Sprout.

Hazelebach haalde tot nu toe ruim anderhalve ton op voor zijn productontwikeling via crowdfundingplatform Indiegogo. Hij werkt in deze branche omdat zijn beide ouders doof zijn. “Voor hen en 466 miljoen anderen wereldwijd is het ontzettend lastig om gesprekken te volgen”, zegt hij. “Daarom hebben wij een systeem van microfoons ontwikkeld dat binnen één seconde in verschillende kleuren per persoon spraak naar tekst omzet. Zo kan de dove persoon lezen wat er wordt gezegd en heeft hij of zij altijd en overal toegang tot gesprekken.”

Spraakherkenning

Hazelebach onderscheidt zich van de concurrentie door te investeren in groepsgesprekken. “Traditionele spraakherkenning werkt prima voor dictatie en een-op-eengesprekken”, legt hij uit. Voor groepsgesprekken laat spraakherkenning het volgens hem afweten. “Doordat de SpeakSee-microfoons dichtbij ieders mond worden geplaatst en SpeakSee met een machine learning-algoritme elke individuele spreker identificeert en achtergrondgeluid reduceert, kunnen wij heel accuraat de spraak omzetten naar tekst, terwijl elke spreker wordt weergegeven in een eigen kleurtje. Ook is het systeem uiterst simpel in gebruik.”

Op zijn Reve’s: het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven, want dit jaar prijkt Hazelebachs naam in de prestigieuze Forbes 30 under 30-lijst. Magazine inlijsten en aan de muur hangen, zouden we zeggen. Toch is het impact-ondernemer Hazelebach uiteindelijk niet te doen om het vergaren van roem, maar om het maatschappelijk effect van zijn startup. Het mooiste vindt hij “het in tranen van geluk zien uitbarsten van verschillende doven en slechthorenden, die inzagen welke mogelijkheden er wel niet zijn met de technologie die we hebben ontwikkeld”.

Jonge leeftijd

Hazelebach is met zijn 24 jaar niet bepaald een greypreneur. Ondervindt hij weleens nadelen door zijn jonge leeftijd? “Je hebt meer te bewijzen en mensen kijken kritisch naar je kwaliteiten”, stelt de ondernemer, die het meteen relativeert. “Wel is dat denk ik terecht, omdat je op deze leeftijd nog maar beperkte ervaring hebt. Het voordeel is dat je met de juiste houding gigantisch veel kan leren van alle mensen die je ontmoet tijdens deze mooie reis als ondernemer. Daar ben ik dankbaar voor.”

Heeft mister Hazelebach nog een tip voor aanstormende ondernemers? Reken maar! “Je bedrijf staat los van je identiteit. Als je je dat realiseert, kun je dynamisch blijven in je denken zonder gehecht te raken aan bepaalde ideeën. Je ziet het op tijd in als je iets moet veranderen. Bijvoorbeeld als het nodig is dat je je focus verlegt op een ander marktsegment, of als die ene hire toch niet de juiste persoon blijkt te zijn, of, in het extreemste geval, als je product niet het juiste product blijkt te zijn voor de markt die je probeert te veroveren, waardoor een pivot nodig is.”

Hazelebach heeft grootse plannen. “Over 5 jaar helpen wij internationaal op grote schaal doven en slechthorenden om gesprekken te volgen”, zegt hij. “Ook wordt onze unieke technologie breed gebruikt voor vele andere toepassingen van spraakherkenning voor groepsgesprekken.”