Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Charly Cares

Wat: Oppasplatform
Wie: Charlotte (’Charly’) van der Straten en Xander Koenen
Sinds: 2015
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: onbekend
Daagt uit: traditionele kinderopvang
Websitecharlycares.com

Wanneer je als ouders last-minute een betrouwbare oppas nodig hebt, kun je aankloppen bij Charlotte van der Straten (foto boven) en Xander Koenen. Gezamenlijk runnen zij het bedrijf Charly Cares, ontstaan uit de gedachte dat flexibele kinderopvang beter geregeld kan worden. ‘De traditionele kinderopvang en oppasmarkt was toe aan innovatie.’ Het platform biedt een passende match op basis van persoonlijke voorkeuren, waarbij vraag en aanbod transparant is en de kwaliteit van de diensten beter inzichtelijk wordt.’

De scaleup stelt de babysitters en oppassen die het inzet, tot in de puntjes te screenen. Doordat ouders de babysitters sterren kunnen geven (en vice versa), is het voor de babysitters van belang om kwaliteit te leveren. Charly Cares regelt al lang niet meer enkel oppassen, maar tegenwoordig ook oppassers die tevens kunnen helpen bij zaken als huiswerkbegeleiding, koken en licht huishoudelijk werk. Inmiddels haalt Van der Straten al de helft van de omzet van het platform hieruit.

Oppas boeken

Van der Straten zegt zich te onderscheiden met technische innovatie, de hoge kwaliteit en service en het steeds toevoegen van nieuwe diensten, zoals een zakelijke variant en die extra zorgtaken. ‘In samenwerking met ABN AMRO hebben we directe uitbetaling van platformmedewerkers mogelijk gemaakt: na het oppassen, staat straks het verdiende oppasgeld direct op de bankrekening van de oppas.‘

Vanwege corona is onlangs Charly Cares Business versneld geïntroduceerd. ‘Daarmee ondersteunen we werkgevers die voor hun personeel de kosten voor een vaste oppas grotendeels willen vergoeden. De doelgroep bestaat uit thuiswerkers, maar ook voor ouders met een cruciaal beroep is kinderopvang essentieel, zeker nu.’ Het OLVG ziekenhuis is dan ook één van de eerste organisaties die Charly Cares Business voor hun werknemers heeft afgesloten.

Het model leverde Charly Cares al in 2016 de status Startup van de Week op. Het bedrijf laat ouders op grofweg twee mogelijke manieren betalen: per abonnement of per boeking. Momenteel bestaat 50 procent van de aanvragen uit vaste oppasdiensten voor een langere periode, bijvoorbeeld voor de naschoolse uren. Animo voor Charly Cares is er zeker: het bedrijf haalde tijdens een crowdfundactie bijna 6 ton aan groeigeld op, waardoor het naar Londen zou kunnen uitbreiden. Dit is uiteindelijk niet meer gebeurd, vertelt Van der Straten. Ze vertelt inmiddels meerdere financiersrondes gedaan te hebben en het geld te hebben besteed aan het uitbreiden naar 57 plaatsen binnen Nederland. Waarvan akte!

Het gezicht

Van der Straten is het gezicht van Charly Cares. Al tijdens haar studententijd richtte ze een voorloper op van Charly Cares. Ze werkte toen in Amsterdam-Zuid. ‘Ik zag daar de behoefte en hoe stressvol het vinden van een betrouwbare oppas kan zijn’, zei Van der Straten er eerder over tegen Sprout. Charly Cares was in 2016 nog het enige grote online platform voor het vinden van een gescreende oppas. Inmiddels ondervindt Van der Straten echter ook concurrentie van de dames van Nanny Nina, voorheen Oppas Madelief.

Uitbreiden

Charly Cares is in ieder geval flink aan het uitbreiden. Begon het bedrijf in steden in de Randstad, inmiddels is het platform in wel zestig Nederlandse steden actief. Begin dit jaar kondigde het bedrijf aan zijn werkgebied uit te breiden naar het Gooi. Al voor de aankondiging hadden meer dan 250 ouders zich aangemeld voor de service. ‘Het Gooi is niet de enige regio in Nederland waar ouders zich al hadden aangemeld, terwijl wij er nog niet beschikbaar waren’, zegt Van der Straten. ‘Dit is in plaatsen door heel Nederland het geval: een bevestiging dat Charly Cares wordt gezien en de behoefte aan onze oppasservice groot is.’

Het Gooi dus, en wie weet waar het eindigt. Zeker is dat Van der Straten het traditionele oppasmodel flink heeft gedisrupt. Niet langer hoeven ouders aan te kloppen bij de 15-jarige dochter van de buren, als ze een avondje weg willen. Dit houtje-touwtje-gebeuren is veranderd in een handig marktmodel. En corona? ‘Dat heeft de oppasbehoefte veranderd: voorheen lag de piek op vrijdag- en zaterdagavond, nu zijn de oppasdiensten doordeweeks over de middagen verspreid. Op dit moment boekt 44 procent van de ouders een oppas als zij thuiswerken.