Persbericht - Aan het begin van het nieuwe jaar is het traditiegetrouw tijd voor glazen bollen, theeblaadjes en koffiedik om de nieuwste e-commerce trends te voorspellen. Verschillende experts proberen de serieuze ontwikkelingen van de hypes te onderscheiden en een reële voorspelling voor dit jaar te doen. Daarbij passeren veel voor de hand liggende zaken als ‘mobiel wordt steeds belangrijker’ en ‘Same day wordt de norm’ de revue.
Over het belang van andere ontwikkelingen kunnen de experts het echter niet eens worden. Zo verwacht de één dat virtual reality een steeds grotere rol zal gaan spelen, terwijl de ander ervan overtuigd is dat deze technologie nog in de kinderschoenen staat. Dezelfde meningsverschillen vinden we omtrent de omstreden bezorging middels drones. Blijft dit voorlopig een incidentele ‘publiciteitsstunt’ of wordt het in 2017 een serieuze bezorgoptie?
Ondanks alle verschillen lijken de professionals het over één ding eens: ga groot of ga niche.
Dat is een ontwikkelingen die wij ook onder onze klanten ontwaren. Van alle startende webwinkels hebben degenen met een specialistisch assortiment –inch wide, mile deep – de meeste kans van slagen. Uit recente aanmeldingen blijkt tevens dat dit besef is doorgedrongen bij de meeste starters. Het leeuwendeel van beginnende webwinkels bestaat uit shops die zich duidelijk richten op een smal en dedicated segment van de markt.
Zagen wij in het begin nog veel aanvragen voor webshops die zich richten op de hoofdmarkt. Vooral op het gebied van media, elektronica, en kleding was dit in de periode van 2009 tot 2014 de trend en een aantal daarvan zijn inmiddels uitgegroeid tot middelgrote tot grote spelers. Sinds eind 2014 zien wij duidelijk een verschuiving richting webshops met een specifiek aanbod, zoals een webshop in schuifdeuronderdelen, Amerikaanse lagers voor skateboards, een bijzonder type flitser voor fotografen of een speciaal kussen voor pasgeboren baby’s. Veel ondernemers kiezen daarbij ook eerder voor een tweede of derde niche-webshop in plaats van het assortiment van de bestaande shop uit te breiden.
Deze ontwikkeling is niet zo vreemd en lijkt een direct gevolg van de ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. Goede posities in de organische zoekresultaten van de verschillende zoekmachines vormen de sleutel tot een succesvolle webshop. De grote spelers hebben echter monopolies veroverd op de belangrijke short tail-zoekwoorden. Vanwege de legacy die deze online warenhuizen hebben opgebouwd op zoekwoorden als ‘kinderkleding’, ‘televisie’, ‘koelkast’, ‘speelgoed’ etc. is het onhaalbaar voor een beginnende webshop om op deze termen top 10-posities te veroveren in de organische zoekresultaten. Daarnaast jagen de gevestigde namen de klikprijzen voor betaalde vermeldingen tot recordhoogten. Een nieuwkomer die zich wil bewijzen binnen de hoofdmarkt staat daarmee voor een flinke uitdaging.
Een starter kan echter nog wel vrij makkelijk organisch scoren op long tail-zoekwoorden zoals ‘wollen kinderkleding’, ‘televisie onderdelen’, ‘koelkast verf’, ‘griezel speelgoed’ etc. Er is doorgaans weinig tot geen concurrentie op deze zoektermen en vallen ook de advertentiekosten erg mee. Langs deze weg kan een beginneling – met een beperkt budget en een gezonde dosis toewijding – uitgroeien tot een ‘grote vis in een kleine vijver’. Bovendien overstijgt het gecombineerd zoekvolume van een groot aantal specifiekere zoekopdrachten in sommige gevallen het volume op de algemene termen en blijkt de vijver helemaal niet zo klein.
Naast de duidelijke kansen die niche-shops bieden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en adverteren is er nog een ander belangrijk voordeel. Ondernemers die bekend zijn met een specialistisch assortiment zijn daar meestal ook opvallend enthousiast over. Dit enthousiasme komt tot uiting in een gedegen productkennis en de bereidheid met de klant mee te denken over toepassingen en oplossingen. Op die manier bouwt de enthousiaste start up met gedegen productkennis en een persoonlijke benadering zonder problemen een trouwe klantenkring op.
Tot slot kan een niche-shop een goed begin zijn voor het veroveren van de hoofdmarkt. Een sterk voorbeeld van deze strategie is CoolBlue die onlangs aankondigde alle niche-shops, zoals laptopshop.nl en koffiecenter.nl, te willen samenvoegen onder Coolblue.nl. Blijkbaar heeft de blauw-oranje glimlach-grossier een dusdanig groot marktaandeel veroverd dat ze durven te vertrouwen op hun merknaam en hebben ze ook SEO-technisch de geoptimaliseerde domeinnamen niet meer nodig. Het zal moeten blijken maar het bewijst dat grote vissen in kleine vijvers kunnen uitgroeien tot een walvis in de oceaan.
Wil jij dit jaar een webwinkel beginnen? Doe maar niche, dan komt het wel goed.